Dobiegła końca budowa drugiego odcinka obwodnicy
Jak przekazał w swoim serwisie Urząd Miasta w Rybniku, zakończenie prac budowlanych oznacza początek procesu sprawdzenia ich wykonania. Dotąd uzyskano pozwolenie na użytkowanie dla jednego wiaduktu, trwa analogiczna procedura dla siedmiu przepustów.
"W najbliższych czasie miasto wystąpi z wnioskami o pozwolenie na użytkowanie i zgłoszenie zakończenia robót budowlanych dla pozostałych obiektów. Rusza proces sprawdzania dokumentacji powykonawczej przez inżyniera kontraktu. Ostateczny termin oddania drogi do użytkowania zależy od zakończenia procedur odbiorowych" - zapowiedziało miasto.
Jak zaznaczył, cytowany w informacji, prezydent Rybnika Piotr Kuczera, dokończenie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej to najbardziej wyczekiwana tam inwestycja drogowa.
"Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu, jaki daje możliwość szybkiego przejazdu z jednego końca miasta na drugi. Wybudowany właśnie kolejny odcinek będzie miał strategiczne znaczenie dla całego subregionu – z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy" - wskazał Kuczera.
Wartą początkowo 268,2 mln zł brutto umowę na budowę trasy Rybnik podpisał w maju 2023 r. z Budimeksem. Pierwotny termin przypadał wiosną br. Wobec warunków gruntowo-wodnych konieczne okazało się jednak wykonanie wzmocnienia podłoża pod nasypami drogowymi w technologii kolumn przemieszczeniowych betonowych.
Miasto wyjaśniało, że dokumentacja projektowa zawierała badania geologiczne wykonane w losowo wybranych miejscach, które wykazały, że warunki gruntowe są zmienne. Dlatego projektant w dokumentacji zawarł zapis, że przed rozpoczęciem robót wykonawca powinien przeprowadzić szczegółowe badania gruntu.
Prace te wpłynęły na zwiększenie kosztu i wydłużenie terminu prac. Zgodnie z aneksem nr 5 wartość umowy wyniosła ostatecznie 298,6 mln zł brutto. Obecnie trwa finansowe rozliczenie inwestycji.
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej w Rybniku) została oddana do użytku w kwietniu 2020 r. Kosztowała przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.
Kolejne, odbierane teraz 4 km drogi współfinansują: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (100 mln zł) i Rządowy Fundusz Inwestycji Strategicznych (65 mln zł).
Powstały: dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu, bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, cztery mosty umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg, pięć przepustów dla zwierząt oraz rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową - u granicy miasta z Rydułtowami.
Rybnicki samorząd wyjaśnia, że dokończenie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna jest kluczowe dla całego subregionu zachodniego woj. śląskiego, połączy ona bowiem w nowym śladzie Rybnik i autostradę A1 z remontowanym stopniowo raciborskim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 935 w starym śladzie.
Będzie to jednocześnie obwodnica Rybnika - miasto zaplanowało ją jako część Regionalnej Drogi Racibórz–Pszczyna, jak nazywana jest modernizowana lub rozbudowywana w ostatnich latach droga wojewódzka nr 935. Dlatego pod tym kątem mogło uzyskać pod koniec 2022 r. 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich.(PAP)
mtb/ amac/
