Blisko 290 tys. pasażerów na odbudowanej linii do lotniska Katowice
To dane z liczników zamontowanych w pojazdach, zliczających wejścia do pociągów. Wynika z nich, że ogółem pociągami na trasie Częstochowa - Zawiercie - Pyrzowice Lotnisko - Tarnowskie Góry najwięcej pasażerów podróżowało w lipcu - ponad 40 tys. podróżnych. Liczba ta - według przewoźnika - stale rośnie, podobnie, jak użytkowników Taryfy Lotniskowej.
Dzięki tej ofercie Kolei Śląskich koszty podróży pociągami na linii S9 łączącej Częstochowę, Zawiercie, Pyrzowice Lotnisko i Tarnowskie Góry są niższe, niż w standardowym cenniku. Od początku roku do końca lipca br. w tej ofercie sprzedano ponad 48 tys. biletów jednorazowych i miesięcznych, z czego najwięcej, 9 tys. w lipcu.
Najwięcej pasażerów wsiada do pociągów linii S9 na dworcu w Częstochowie. Ze stacji Pyrzowice Lotnisko w styczniu br. skorzystało ich 2,5 tys., w marcu 2,8 tys. a w maju 3,5 tys. pasażerów. Podobnie jak w przypadku Taryfy Lotniskowej, rekordowy okazał się lipiec, kiedy do pociągów KŚ wsiadły tam 4 tys. podróżnych.
Pierwsze regularne pociągi pasażerskie dojechały do stacji Pyrzowice Lotnisko, położonej przy porcie lotniczym Katowice, 10 grudnia. To efekt odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i uruchomienia tam kursów przez Koleje Śląskie.
Od obecnego kolejowego rozkładu jazdy, czyli 10 grudnia, odbudowaną linią kolejową nr 182 jeździ codziennie 10 par pociągów Kolei Śląskich. Wykonują one kursy na nowej linii S9 tego samorządowego przewoźnika, w relacji Częstochowa - Zawiercie - Tarnowskie Góry. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi linii S9 jeżdżą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Rakowie.
Pociągi do lotniska, ze względu na prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie oraz przygotowywaną przez tę spółkę przebudowę katowickiego węzła kolejowego, na razie jeżdżą tylko trasą Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry.
W przyszłości z linii nr 182 ma korzystać więcej pociągów - gdy PKP PLK przebudują węzeł katowicki i regionalny przewoźnik dostanie możliwość wjazdu większej liczby pociągów na stację Katowice.
Katowice Airport było dotąd jedynym dużym polskim lotniskiem bez połączenia kolejowego. W ub. roku port obsłużył 5,61 mln pasażerów. Za pięć lat, w 2028 r., spodziewanych jest już 7,5 mln turystów.
Choć tylko część z tych osób będzie podróżowała na lotnisko pociągiem, kolej jest kluczowa dla jego rozwoju także jako środek transportu paliw i towarów oraz pracowników: to jeden z największych pracodawców w regionie, zatrudniający 5 tys. osób. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów za pięć lat może tam pracować ok. 8 tys. osób.
Władze lotniska zapowiadają na najbliższe lata rozwój infrastruktury lotniskowej. Choć obecnie odległość ze stacji Pyrzowice Lotnisko do lotniskowych terminali wynosi 450 metrów, za cztery lata stację z planowanym terminalem ma łączyć tunel skomunikowany z planowanym autobusowym węzłem przesiadkowym.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana była w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii; ostatecznie zrewitalizowano ok. 49 km dotychczasowych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznic do Zawiercia i Miasteczka Śląskiego. Przeprowadzono elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu na prędkość projektową do 140 km/h.
Zmodernizowano lub zbudowano osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.(PAP)
mtb/ malk/